Requiem

Datum concert: 14 Dec 2002

affiche-2002Fauré, Requiem; Nees, De Profundis; Strategier, Cantica pro tempore natale; Christmas carols.

Dirigent: Maria van Nieukerken
Mmv Francis Broekhuizen sopraan en Cees van der Poel orgel

Lokhorstkerk, Leiden

recensie

Lingua Musica zingt verstild en hoopvol

‘Don’t sing Christrnas carols any more!’ luidt de laatste regel van het laatste lied. KamerkoorLingua Musica zingt duidelijke taal, het mag dan bijna Kerstmis zijn, een kerstconcert geven ze niet. Ondanks de swingende Calypso Carol, het mierzoete Italiaanse kerstliedje en het breed uitpakkende ‘Hark the herald angels sing’ van de solisten, wil het koor toch niet te veel op de kersttoer gaan.

Lingua Musica wil liever serieus genomen worden met muziek die de luisteraar niet zo gemakkelijk komt aanwaaien, en die je niet met een muzikaal ‘Chinese dinner syndrome’ opzadelt. Dus zingt Lingua Musica een prachtig ‘De profundis clamavi’ van Vic Nees, waarin het zijn gave koorklank voluit kan etaleren, fijnzinnig kan spelen met dynamiek en ritmiek en dwingend zijn expressieve kwaliteten kan laten horen.

Heel bijzonder is ook de Cantica pro Tempore Natali, deel I van Herman Strategier. Korte, krachtige stukjes, met bijzondere harmonieën, aantrekkelijke tempi en overtuigende climaxen, waar het koor zich vol in stort. De balans tussen de stemgroepen is buitengewoon, al laten de sopranen soms wat al te felle hoge halen horen.

De beste prestatie levert het koor echter in het vriendelijke en hoopvolle Requiem van Gabriel Fauré. Lingua Musica zingt verstild en laat de harmonieën genotvol opbloeien en uitklinken. In het Offertorium mengen alten en tenoren hun klankkleur tot een werkelijk beeldschoon palet, waarmee bariton Job Hubatka met lichte toets verder schildert. Toch neigt de ingetogenheid soms een beetje naar het futloze, zoals in het Agnus Dei, dat bovendien hevig contrasteert met het door sopraan Francis van Broekhuizen als romantische opera-aria gezongen Pie Iesu. Maar vol overgave klinkt dan weer het Libera me, door koor en bariton, waarin angst en vrees voor de dag des oordeels plaats maken voor helder en intens verklankt godsvertrouwen.

Susanne Lammers

Leidsch Dagblad, 16-12-2002